Olej na plátně
Národní galerie v Praze
Během souborné výstavy Emila Filly v NG v roce 2007 jsem měl možnost prohlédnout prakticky všechna vybraná díla a řadu z nich restaurovat. Malba Emila Filly je technicky velmi kvalitní a zřídka obrazy trpí závažným poškozením. Nicméně často velmi znečištěné povrchy malby nedávají vyznít různě strukturálně pojatým povrchům jeho děl a prudké barevnosti. Obraz Zátiší se sovou, 1937, je příkladem bohaté práce s texturou malířského povrchu, který plně vynikne až po zbavení nánosu nečistoty. Odhalí se lesklé emaily v kontrastu se zrnitými strukturami, tak jak byly použity k vytvoření neobvyklých efektů malířského projevu.
Oil on canvas
During Emil Filla’s retrospective exhibition at the National Gallery in 2007, I had the opportunity to examine practically all of the presented works and to restore many of them. Emil Filla’s paintings are technically of very high quality and rarely do the paintings suffer serious damage. However, the often very dirty surfaces of paintings do not allow to appreciate variety of textures of his works and let the stark tonality to stand out. The painting Still Life with Owl, 1937, is an example multiple textures of the painting surface, which only fully emerges after the dirt has been removed. The glossy enamel paints are revealed in contrast with gritty textures used to create the unusual effects of the painting.