Portrét mladého muže zobrazeného en-face s bílým límcem na tmavém pozadí v dobovém oděvu ze stříbřitého hedvábí se zlacenými lemy je důsledným příkladem renesančního portrétu. Autor portrétu zřejmě pocházel ze španělského prostředí s ohledem na značnou příbuznost malby s díly z portrétní galerie Lobkowiczů z Nelahozevsi, která vznikala rukou španělských umělců na počátku 17.století.
Obraz byl zdánlivě v dobrém stavu, ten je ovšem evidentně výsledkem restaurátorského zásahu z minulosti, který se již vypořádával s letitým radikálním poškozením. Od posledního restaurování jsou změněné retuše a laky i povrch obrazu.
Obraz představuje v tomto ohledu podstatné dilema, zdali vůbec a v jakém rozsahu provádět jeho opětovné restaurování. Dílo by bezesporu ještě jistou dobu obstálo v expozici zámku ve stávajícím stavu. Pouze snad v kontextu galerijním je již restaurátorský zásah vyžilý.
Restaurování:
Průzkum byl zaměřený na rozsah dřívějšího restaurování a zachování původní malby. Obraz snímkován v UV osvětlení, provedeny záznamy IR reflektografie.
Malba byla lokálně zpevněna sejmuty byly retuše a laky z minulosti. Nové zásahy byly důsledně lokalizovány na poškozená místa a ztráty malby.